[:it]

Aperte le selezioni per partecipare all’edizione 2018

Scadenza 30 Novembre 2017

I progetti fotografici selezionati saranno esposti nell’edizione 2018 che si svolgerà a Perugia dal 10 marzo all’8 aprile 2018
In premio fotocamera  Fujifilm X-T20 (18-55 mm)
"THE SKIN I LIVE" CONCEPT

La pelle è la totalità di una superficie di confine.

Essa sta tra noi e il mondo. E in questo senso, sia come materia che come simbolo, è espressione di quella “imprescindibile” separazione dal nostro ambiente e dal nostro prossimo, che è fondamento dell’essere.

La nozione di “io” inizia proprio dalla nostra pelle. Tessuto di confine tra l’individuale e il collettivo, essa invia messaggi sensoriali che ci permettono di delimitare il mondo interno da quello esterno. Noi siamo fin dove arriva il nostro tatto, ma siamo anche un “io” che tocca, che delimita e che, come tale, conosce. La costruzione del nostro mondo, nasce da questo continuo dare forme e limiti alle cose che ci circondano, nel continuum tra incorporare e distanziare l’alterità.

Se la distanza rappresenta un presupposto fondamentale dell’esistenza umana, solo la relativizzazione o il temporaneo superamento di questa stessa distanza rende possibile l’incontro tra gli uomini: solo allora nascono le relazioni sociali e la rappresentazione dell’identità diventa un essere identico-a-sé nella differenza dagli altri.

La pelle è il simbolo di questa distanza e del suo stesso superamento nel contatto.

L’integrità della pelle è minacciata dalla natura “esterna” e dalla violenza potenziale del prossimo. E diventa portatrice di ansie della natura “interna”, che è veicolo espressivo della psiche, dei suoi stati emotivi e delle sue ferite. In questo modo si può considerare la pelle come un organo interattivo che reagisce al mondo interno come a quello esterno.

Pelle come identità. Pelle come confine. Pelle come comunicazione. Pelle come relazione.

Il tema si collega a quanto già realizzato dal PSPF nelle precedenti edizioni: la Fotografia Sociale, di denuncia e riflessione, di riscatto di identità individuali e collettive, mezzo per dar voce agli “esclusi” e quindi strumento di inclusione sociale; la Fotografia Terapeutica, intesa come mezzo di riattivazione della percezione e di uno stimolo interiore personale soprattutto laddove c’è una difficolta di comunicazione per attivare quindi un processo di autocoscienza e di esplorazione del sé.

Sono previste due sezioni:

1) fotografia sociale;

2) fotografia terapeutica.

I progetti vanno inviati entro e non oltre le ore 23.59 CET (Central European Time) del giorno 30 novembre 2017.

La comunicazione ufficiale dei vincitori avverrà entro il giorno 15 dicembre 2017 tramite il sito, FaceBook e la newsletter del festival.

Regolamento | SCARICA IL BANDO

1.La partecipazione aperta a tutti coloro che usano il mezzo fotografico come strumento di comunicazione, indagine, riflessione. Si può partecipare sia individualmente che in coppie/gruppi già costituiti.

2. Per partecipare bisogna inviare da un minimo di 10 ad un massimo di 20 fotografie.

3. Le immagini devono essere presentate sotto forme di files digitali di 1080 pixel sul lato corto, ad una risoluzione di 72dpi, a colori o b/n, in formato JPG.

4. I nomi dei files devono essere composti rispettando la seguente sequenza: COGNOME_INIZIALE DEL NOME_NUMERO PROGRESSIVO IMMAGINE. Ad esempio Rossi_M_001.jpg (per la prima foto), Rossi_M_002.jpg (per la seconda foto), ecc.

5. È obbligatorio allegare un testo esplicativo del progetto non superiore a 4000 caratteri (spazi inclusi).

6. Per i progetti di fotografia terapeutica è necessario anche una breve descrizione del contesto, degli obiettivi del progetto, della metodologia usata e dei risultati ottenuti.

7. E’ inoltre obbligatorio allegare una breve biografia dell’autore/i (non superiore a 3000 caratteri spazi inclusi).

8. Tutto il materiale (fotografie, descrizione progetto e curriculum) dovrà essere raccolto e inviato in un unico archivio compresso in formato .zip o .rar delle dimensioni massime di 25MB nominato con il titolo del progetto. Archivi di dimensione maggiori e/o formati diversi non saranno presi in considerazione.

9. Per la partecipazione si richiede un contributo di € 15 come spese di segreteria.

10. La partecipazione alla “Call for Entry” sottintende che l’autore/i sia in possesso dell’autorizzazione all’utilizzo delle immagini da parte dei soggetti eventualmente raffigurati; utilizzo di cui si assume egli stesso, per intero, la responsabilità esonerando da ogni responsabilità i promotori del PSPF.

11. I diritti delle opere rimarranno di proprietà dell’autore.

12. La partecipazione alla “Call for Entry” autorizza automaticamente l’associazione LuceGrigia a poter utilizzare le singole immagini o gli interi progetti per le attività di promozione del Festival accettando automaticamente che i lavori selezionati vengano riprodotti e pubblicati, a discrezione della gestione del PSPF, nel catalogo del Festival e in altre possibili pubblicazioni, sul sito web del PSPF  e in altri canali di comunicazione (Youtube; instagram; twitter; Facebook) con riferimento esplicito al nome dell’autore e del progetto fotografico.

13. I progetti vanno inviati entro e non oltre le ore 23:59 CET (Central European Time) del giorno 30/11/2017.

14. I progetti saranno valutati dagli organizzatori del Perugia Social Photo Fest in collaborazione con Loredana De Pace, giornalista specializzata in fotografia, Fausto Podavini, fotografo e Aldo Soligno, fotografo.

15. Saranno selezionati, ad insindacabile e inappellabile giudizio della commissione, 2 progetti (uno per la sezione Fotografia Sociale e uno per la sezione Fotografia Terapeutica) che meglio risponderanno alla tematica del PSPF e conformi alla missione del PSPF.

16. I lavori selezionati saranno stampati dal PSPF ed esposti durante il festival.

17. I vincitori riceveranno in premio la fotocamera Fujifilm X-T20 con obiettivo 18-55 mm.

18. Le opere non saranno restituite ai loro autori, ma saranno conservate dall’Associazione LuceGrigia. Gli autori potranno in ogni caso richiedere le stampe dei propri lavori che verranno spedite, dopo la chiusura del Festival, con spese a carico del destinatario.

19. I fotografi selezionati si impegnano a consegnare entro il 15/01/2018 le immagini in alta risoluzione adatte a un formato di stampa 40×60 cm per la realizzazione delle mostre.

20. Privacy – I dati raccolti saranno trattati in conformità a quanto deliberato dall’art. 10 della legge 675/96, “Tutela delle persone e di altri soggetti rispetto al trattamento dei dati personali” e successiva modifica con D.Lgs. 30 giugno 2003, n.196 e possono essere visionati, modificati, aggiornati o cancellati in qualsiasi momento. Il titolare del trattamento dei dati è l’Associazione “LuceGrigia” nella persona del Presidente. Ciascun candidato autorizza espressamente a trattare i dati personali e sensibili anche ai fini dell’inserimento in banche dati gestite dalla Segreteria organizzativa del PSPF. I dati personali saranno utilizzati ai fini della “Call for Entry”, per l ́eventuale pubblicazione delle opere, anche non vincitrici, e per le comunicazioni di futuri bandi o informative legate alle attività del PSPF. Ciò avverrà nel rispetto del Codice in materia di protezione dei dati personali.

21. La partecipazione alla “Call for Entry” implica la piena e tacita accettazione di tutte le norme contenute nel presente regolamento.

[:en]

The selections to participate at the PSPF 2018 are open.

Deadline November 30, 2017

The photography projects selected will be exhibited at the PSPF 2018, to be held in Perugia from March 10th till April 8th.
The winners will be awarded with a Fujifilm X-T20 (18-55 mm)
"THE SKIN I LIVE" CONCEPT

The skin is the totality of a boundary surface.

It is between us and the world. And, in this sense, both as matter and as symbol, it is an expression of that “essential” separation from our environment and from one another, which is the foundation of being.

The notion of “I” begins exactly from our own skin. As the boundary tissue between the individual and the collective, our skin sends sensory messages that allow us to demarcate the internal world from the external one. We are as far as our sense of touch can reach, but we are also an “I” that touches, demarcates and, as such, learns. The construction of our own world is born out of this constant giving shapes and limits to the things that surround us, in the continuum between incorporating and distancing the otherness.

If distance represents a fundamental requirement of human existence, it is only its relativisation, or the temporary overcoming of such distance, which makes the encounter among people possible: only then do social relations begin, and the representation of identity becomes a being that’s identical to oneself, in the difference from others.

The skin is the symbol of such distance and of overcoming it, within the contact.

The skin’s integrity is threatened by the “external” nature and by the potential violence of others. And so it becomes the bearer of anxieties of an “internal” nature, which is the expressive vehicle of the psyche, of its emotional states as well as of its wounds. In this sense, the skin can be considered as an interactive element, which reacts to the inner world as well as to the external one.

Skin as identity, Skin as boundary, Skin as communication, Skin as relationship

This theme is connected with the work already carried out during the previous occasions of the PSPF: Social Photography as a means of exposure and reflection, of redemption of individual and collective identities, of giving voice to “outsiders” and therefore of social inclusion; Therapeutic Photography as a means of reactivation of the perception and of the inner personal stimulus, especially where communicative difficulties arise, which starts a process of self-awareness and self-exploration.

Scheduled Sections:

1 ) Social Photography;
2 ) Therapeutic Photography.

Submissions must be sent not later than November 30, 2017 (23.59 CET – Central European Time).

The official announcement of the winners will take place within the day December 15, 2017 via website, Facebook and the newsletter of the festival.

Regulations | DOWNLOAD PDF

1. Participation is open to all those who use photography as a tool of communication, analysis, or reflection. It is possible to participate as individuals and/or organized pairs or groups.

2. The number of photos to be submitted shall range from a minimum of 10 to a maximum of 20.

3. Images must be submitted as digital files with a resolution of 1080 pixels on the long side , at 72 dpi , colour or b / w , in JPG format.

4. The files must be named according to the following sequence: SURNAME_FIRST LETTER OF THE NAME_PROGRESSIVE NUMBER OF THE PHOTO. For example: Rossi_M_001.jpg ( for the first picture ) , Rossi_M_002.jpg (for the second picture), etc..

5. It is mandatory to attach an explanatory note concerning the project (max 4.000 characters, spaces included).

6. For Therapeutic Photography projects, it is also requested a brief description of the background and objectives of the project, the methodology used and the results obtained.

7. A brief biography of the author/s is also mandatory (max 3.000 characters, spaces included).

8. All the material (photos, project description, and resume) must be sent in a single compressed archive format Zip or Rar, of the maximum size of 25MB, identified with the title of the project. Archives of greater size and/or different formats will not be considered.

9. The participation contribution is € 15 (Euros).

10. Participation to the “Call for Entry” implies that the author/s is/are is given permission by the subjects portrayed to use their image; the author/s is/are solely responsible for the use of the images. Promoters of the PSPF will not be held responsible for any controversies on this point.

11. The rights of the works shall remain the property of the author.

12. Submission of photos to the “Call for Entry” automatically authorizes Association LuceGrigia to use both single images and entire projects for the promotion of the Festival, and thus implies agreement that selected works may be reproduced and published, at discretion of the PSPF management, in the catalogue of the Festival and other possible publications, on the PSPF website and communication channels (Youtube, Instagram, Twitter, Facebook ), with explicit reference to the author’s name and photo project .

13. Submissions must be sent not later than November 30th, 2017 (23.59 CET – Central European Time).

14. Projects will be evaluated by a Committee consisting of: the organizers of the Perugia Social Photo Festival, Loredana De Pace, a journalist specialized in photography, Fausto Podavini, photographer and Aldo Soligno, photographer.

15. Two (2) projects only will be selected, in the sole and absolute judgment of the Committee (one for the Social Photography section and one for the Therapeutic Photography section) provided that they meet the following requirements: respond to the theme of the PSPF; conformity to the mission of the PSPF.

16. Selected projects will be printed by PSPF and formally exhibited during the Festival.

17. The winners will be awarded with the photocamera Fujifilm X-T20 with 18-55 mm lens.

18. The works will not be returned to their author/s, but they will be kept by the Association LuceGrigia. Authors can ask for the printed copies of their works to be sent back, after the Festival’s closing, at their own expense.

19. Selected photographers commit themselves to deliver high-resolution images suitable for 40×60 cm printing format for the exhibition not later than January 15th, 2018

20. Privacy Association LuceGrigia declares that the data collected will be treated in accordance with the resolution passed by art. 10 of Law 675/96 – “Protection of persons and other subjects regarding the processing of personal data” and subsequent amendment with Legislative Decree no. 30 June 2003, 196, and they can be viewed, modified, updated, or deleted at any time. Association ” LuceGrigia ” in the person of its President, is the owner of the data. Each applicant expressly authorizes the PSPF Organization Offices to process sensitive personal data, also for inclusion in databases. Personal data will be used for purposes related to the “Call for Entry”, the exhibition and publication of works, including non-winners, and communication of future notices or information related to the activities of this or future Perugia Social Photo Festival(s). This will be done in compliance with the Personal Data Protection Code.

21. Submission to the “Call for Entry” entails full and implicit acceptance of all the terms and rules given above.

[:]